Generalforsamling hos Vestas – med beskæring af aktiekapital

I går var en af de helt store dage på Vestas i forbindelse med, at man holdt sin årlige generalforsamling. Det besluttende organ for den lokale vindmølleproducent, foretog ikke kun ændringer i ledelsen, men også i forhold til, hvor stor aktiebeholdningen for fremtiden skal være.

I forhold til ledelsen, var der genvalg til bestyrelsesmedlemmerne Bent Nordberg, Carsten Bjerg, Henrik Andersen, Jens Hesselberg Lund og Lars Josefsen, mens der også var markante nyvalg. Det i skikkelse af den tidligere socialdemokratiske statsminister Helle Thorning-Schmidt, der for fremtiden får adgang til bestyrelseslokalerne sammen med blandt andet Eva Berneke, der er tidligere administrerende direktør for KMD. Bestyrelsesposter som hver kaster 450.000 kroner af sig, hvor til kommer forskellige ekstrabetalinger på 250.000 kroner.

Vestas ejere blev også på gårsdagens generalforsamling enige om, at man ville foretage en mindre nedsættelse af aktiekapitalen. Den er således blevet nedsat fra nominelt lige over 200 millioner kroner, til for fremtiden at være på lige under.